Haupt Bahnhof am Potsdamer Platz Zimmerstrasse im Friedrichstraße Schloßplatz am Spreeinsel die ermordeten Juden Europas Denkmäler im Bezirk Mitte Alexanderplatz Aussicht über Berlin Rosenthaler Strasse Kurfürstendamm im Bezirk Charlottenburg-Wilmersdorf Park Sanssouci im Potsdam

Forside    Kunst     Rejsebreve    Fritid
Rejsebreve

Translate

Campingtur til Berlin 2016
Vi har været i Berlin før. Se tidligere besøg her. Men der er så mange ting at se og opleve, så man bliver aldrig færdig med den by. Det er i Berlin, at historien står aller mest i front. Monumenter fra verdenskrigene og Den Kolde Krig er der overalt.
Alle steder er der også aktiviteter og byggerier i gang. Det er et sted i en voldsom udvikling og en masse kulturelle aktiviteter. Berlin er også en by der rummer mennesker af alle slags. Der er plads til alle slags. De sidste år er toleransen dog faldet noget på grund af de mange hjemløse flygtninge, der ofte bor under broer eller i parker, men vi turister er velkomne. Vi spenderer jo en masse penge.

Søndag 14. august  - Vi startede hjemmefra ved syvtiden om morgenen. Vi bor 300 km fra grænsen til Tyskland. Vi ankom uden noget særligt at bemærke til campingpladsen i Kladow ca. 17.30. Kun enkelte steder var vi ude i langsom kørsel. Da det var søndag, var der ikke mange lastbiler på vejene. Så kunne vi køre mere frit, og bedre udnytte, at vi har en tysk Tempo 100 godkendelse.
Vi har altid mindst mulig bagage med, og for at gøre det så nemt som muligt nøjedes vi med solsejlet til campingvognen. Her ved Berlin er der fastlandsklima, så det blæser ikke så meget, men der kommer ind i mellem nogle ret voldsomme regnbyger. Så er det skønt, at have et tørt område foran vognen, hvor møblerne kan stå.
Søndag aften spiste vi på den restaurant der er på campingpladsen. Der kan man spise rimeligt billigt, men udvalget er også begrænset.
Mandag 15. august - Den første dag tog vi den med ro. Vi så os lidt om i nabolaget og på pladsen. Vi har været her før. Det er en meget tysk plads, hvor campingfatter skal sætte ens elstik ind i elforsynings- skabet. Faciliteterne er gamle men kan bruges. Den største kvalitet er roen, som man virkeligt værdsætter efter en dag i Berlins trafikale inferno og menneskemylder. Internet skal købes og alting afregnes med kontanter. Ikke andre steder end i grænsebutikkerne har vi oplevet, at kunne bruge vores visa dankort.
Om aftenen inviterede vi et par hollændere over på et glas rosé vin og en hyggesnak på engelsk. Vi inviterer ofte andre campister. De sidder jo også bare parvis og venter på at aftenen skal gå.
Tirsdag 16. august - Tilrådet af hollænderne kørte vi ind på Strasse des 17. juni og parkerede i nærheden af monumentet 'Siegessäule' midt i 'Tiergarten'. Vi besøgte monumentet, der er en slags museum over tyske sejre blandt andet over Danmark.
På vores vej til fods ind mod bymidten passerede vi et russisk sejrsmonument med på skriften: "ETERNAL GLORY - TO HEROES - WHO FELL IN THE - STRUGGLE AGAINST - THE GERMAN - FACIST INVADERS - FOR THE FREEDOM - AND INDEPENDENCE - OF THE SOVJETUNION" (- = ny linje). Inde i bymidten tog vi en rundtur med en af de mange turistbusser med af- og på- stigning samme dag efter eget valg.
Senere samme dag kom vi forbi 'Reichstag' (Rigsdagen). For at komme ind og se den, skal man reservere et tidspunkt på hjemmesiden. Der skal man også ansøge om en personlig godkendelse ved at angive forskellige oplysninger. Først når/hvis man får en mail om godkendelse og tidspunkt, kan man komme ind. Det havde vi så ikke lige fået i orden.
Til frokost købte jeg et par pølser og fruen noget mere eksotisk udseende. Det var på et af de utallige torve med små boder med alt muligt.
Efter frokost besøgte vi 'Die Kaiser-Wilhelm Gedächtnis Kirche'. Den har siden anden verdenskrig henligget som en delvis ruin, men er meget besøgt af turister. En ny kirkesal er bygget i moderne stil ved siden af. Her holdes de kirkelige handlinger. Adgang er gratis, men man må gerne lægge en skilling i kirkebøssen.
I løbet af dagen kom vi forbi et stykke af 'Muren'. Berlinmuren delte Berlin i øst og vest fra 1961 og til Murens fald i 1989. Det var perioden med 'Den kolde krig', som vi midaldrende så godt husker.
Lidt efter passerede vi et 'Trabi' museeum, hvor den gamle østtyske bil Trabien mindes. Der kan også købes ture i de gamle biler. Udenfor havde en gammel mand en stand med gamle uniformsdele, gasmasker og andre levn fra tiden med Østtyskland.
Ikke langt derfra ligger 'Checkpoint Charlie', der skulle vi også lige forbi. Og kigge lidt på turister der betaler for at blive fotograferet sammen med nogle mænd i uniformer.
Inden dagen var gået havde vi også passeret 'Neptun Springvandet' og 'Brandenburger Tor'.
Onsdag 17. august - Vi fandt det for stressende at køre helt ind i Berlin, og de følgende dage parkerede vi inde ved det gamle olympiske stadion foran S togstationen på Flatowalle. Så behøvede vi ikke gå ret langt. Der er et fintmasket net af S tog, U bane, sporvogne og busser i hele Berlin og omegn, så man kan faktisk lade bilen stå. Inde i bymidten er der firmaer, som arrangerer ture på segways, cykler og Trabi-safarier ligesom der er kamp om kunderne blandt de mange rederier der besejler floden Spree. Endelig skal man ikke glemme de mange taxier og cykel taxier.
Vi tog S banen ind til 'Haupt Bahnhof'. Et imponerende bygningsværk i stål og glas. På pladsen udenfor var man ved at pakke en større kunstudstilling sammen. Kunsten var en masse ulve i mands- størrelse. De fleste stod på bagbenene, og skulle se farlige ud.
Vi gik ind i det store 'Sony Center' og spiste tarte flambe til frokost. Centeret er også en af de store nyskabelser der er kommet til de senere år, hvor der hele tiden bygges nyt i Berlin.
Vi gik hen og så 'Das Denkmal für die ermordeten Juden Europas', som er lavet af New Yorker arkitekten Peter Eisenman og består af en 19.000 kvadratmeter stor "skov" af 2.711 betonsøjler/klodser, som giver en stemning af en forstenet og kold skov. Det er svært som nutidig dansker at forholde sig til. Nedenunder ligger et museum. Det fravalgte vi.
Overalt i byen bliver man mindet om historien. Et sted kom vi forbi en række hvide kors. Opsat til minde om folk, der var blevet dræbt under forsøg på flugt fra Øst Berlin under den kolde krig. Men heldigvis kan man så slappe af med en flodsejlads og en øl på båden. Det gjorde vi bagefter.
Inden hjemturen gik vi forbi den jødiske synagoge, 'Neue Synagoge', hvor der er posteret en permanent politivagt. Synagogen ligger i bydelen Oranienburg, der ligger nær centrum, og hvis vartegn er kuplen på 'Neue Synagoge', som kan ses langt væk. Synagogen stod færdig i 1866 og var på det tidspunkt Tysklands største med plads til 3000 mennesker.
Om aftenen inviterede vi et andet dansk par over, de er fra Ribe.
Torsdag 18. august - I dag var vi oppe i 'Fernseh Turm' og spise frokost. Vi havde for to dage siden købt en vinduesreservation til kl. 12.30 (på turistkontoret), så vi fik en formidabel udsigt. Og jeg fik taget en masse fotos af udsigten over hele Berlin fra min plads. Fidusen er, at restauranten drejer rundt om tårnet, på ca. en time ser man således hele horisonten rundt. Vi var der i tre timer, hvor vi fejrede vores 42 års bryllupsdag.
Fredag 19. august - Vi var inde i Berlin igen. Og stod af på 'Hackescher Markt'. For at se et kvarter med butikker, som kalder sig Hackesher Höfe. Der er en række baggårde, som er sat pænt i stand. Her ligger en del modebutikker og tourist shops, men også nogle jeg vil kalde seriøse fagbutikker. Kun en skal nævnes: 'Golem Kollektion', der sælger en stor kollektion af keramik kakler og borter.
Efter at have spist en let frokost samme steds, gik vi hen for at se domkirken. Som nok er et besøg værd. 'Berliner Dom' er en protestantisk kirke. Den ligger på Museums-øen. Under kirken befinder Hohenzollerns krypt sig. Kirken er blevet brugt som gravsted for Hohenzollerne siden 1536. Der var vi også nede og se alle de gamle kister i stile arter fra flere århundreder. På Museums-øen ligger en del seværdige bygninger. Nogle af dem er museer.
Lørdag 20. august - I nat styrtregnede det mellem fire og fem, men vejret holdt ellers tørt hele dagen fra ca. kl. 7.30 til ca. 18.40. I dag tog vi i Berlin Zoo. Det er en af de største zoologiske haver i Europa. Vi gik rundt i 5 timer, og da vi tog hjem havde vi ikke set det hele. Der er også et akvarium i zoo. Entre til det koster ekstra. Det fravalgte vi.
Vi nåede at handle til to dage i den lokale Rewe butik. De har lukket om søndagen.
Søndag 21.august - Det regnede i nat allerede fra kl. 21, men vi stod op til tørvejr. Min kone hentede croissanter i butikken på pladsen. Vi køber ofte morgenbrød der. Brugte formiddagen på almindelige sysler, som at tømme beholdere, hælde frisk vand på, gøre lidt rent etc.
Efter middag kørte vi ned til havnen i Kladow, hvor årets byfest blev afviklet med forskellig musik, boder og servering. Senere kørte vi forbi campingpladsen i Gatow. Den gik vi ind for at se. Den er nok ikke meget bedre end den vi ligger på. Forskellen er, at her er der ro, men i Gatow ligger man op til en meget befærdet vej. Så vi foretrækker roen i Kladow.
Mandag 22.august - Vi gik hele vejen ad Kurfürstendamm, da min kone gerne ville opleve alle de dyre butikker, den er er Berlins mest populære shopping boulevard.
Vi spiste en solid frokost på en gaderestaurant på Kurfürstendamm. På dette strøg ligger alle de dyreste mærkevare butikker. Det er også der vi har set flest tiggere. Ca. en ud for hvert hus. Et sted hvor kontrasterne mellem rige og fattige virkeligt stikker i øjnene. Vi var inde i nogle få af butikkerne blandt andet julebutikken Käte Wohlfart, som sælger juleting hele året.
Og så vi skulle også lige i 'KA-DE-WE' = Kaufhaus des Westens, men det var begrænset hvad vi købte. Det er et stort indkøbscenter, med kvalitetsvarer.
Vi købte vores aftensmad på en restaurant beliggende ved siden af en statue af Sct. Georg og Dragen.
Tirsdag 23. august - Dagen gik med at køre ind og besøge 'Schloss Charlottenburg', som  er det største palads i Berlin. Jeg måtte købe en tilladelse på 3 €, for at få tilladelse til at fotografere. Det kostede også dyrt at parkere, men der er mange ting at se på slottet, så det er det nok værd.
Onsdag 24. august
- Vi stor op til en stille morgen med sol. Der blæser generelt ikke meget her, så vi har bare et solsejl på campingvognen, når vi er i Berlin.
Vi tog bilen til Potsdam og parkerede ved slottet 'Sanssouci'. Det betyder 'uden bekymring' på fransk.
Potsdam er ikke en del af Berlin men er hovedstaden i delstaten Brandenburg. 'Sanssouci' var Frederik den Stores rokoko slot og er opført midt i 1700 tallet.
Slottet er en stor attraktion og man må væbne sig med tålmodighed, for at komme ind. Her skal man købe en fototilladelse til 3 €, for at tage billeder indendørs. Vi fik billetter til kl. 12.35 (hver 5 minutter lukkes et nyt  hold ind), og fik ventetiden til at gå med en rundtur i hestevogn rundt i Potsdam.
Efter at have spist frokost på et pizzaria gik vi rundt i byen. Der var 30 graders varme den dag. På et torv købte min kone en taske. Sælgeren påstod, at vi fik fyraftensrabat så vi ''kun'' skulle betale 24 € mod normalt 29 €. HA HA.
Vi brugte de næste par dage på hjemturen, som forløb uden dramatik. - Der var ikke engang kø ved grænsen.